fbpx

Τι είναι τελικά η Μεσογειακή Διατροφή;Ποια τρόφιμα περιλαμβάνει;

Μάθετε για αυτόν τον υγιεινό, ευέλικτο τρόπο διατροφής!

Η μεσογειακή διατροφή δίνει έμφαση σε τρόφιμα που τρώγονται συχνά σε περιοχές που συνορεύουν με τη Μεσόγειο θάλασσα. Αυτό περιλαμβάνει μια λίστα με περίπου 21 χώρες, και ενώ οι κάτοικοί τους δεν τρώνε όλοι όμοια, η διατροφή τους είναι σε μεγάλο βαθμό φυτική και όχι με βάση τα ζώα και οι άνθρωποι καταναλώνουν κυρίως λίπη που είναι υγιή, σε αντίθεση με τα κορεσμένα λίπη όπως το βούτυρο.  Σε κάποιο βαθμό, η μεσογειακή διατροφή έχει σημαντική αλληλεπικάλυψη με αυτό που θεωρούμε ως παραδοσιακή διατροφή της Μ. Ανατολής , συμπεριλαμβανομένων τροφίμων όπως χούμους , φαλάφελ , ελιές, ρύζι, ρεβίθια , γιαούρτι και άλλα.  Άλλες εκδοχές της μεσογειακής διατροφής μπορεί να μοιάζουν με την ελληνική διατροφή , η οποία περιλαμβάνει μεγάλες ποσότητες λαχανικών και δημητριακών μαζί με ελαιόλαδο , ψάρια, ξηρούς καρπούς και γιαούρτι. Ομοίως, αντικατοπτρίζει την ιταλική διατροφή , η οποία ενσωματώνει πολλά από τα παραπάνω, μαζί με ντομάτες, ψωμί και ζυμαρικά, καθώς και τις δίαιτες των μεσογειακών περιοχών της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Βόρειας Αφρικής.

Η προέλευση της μεσογειακής διατροφής

Αν και αυτός ο τρόπος φαγητού υπήρχε για αιώνες, η μεσογειακή διατροφή δεν δημοσιεύθηκε μέχρι το 1975, που την ανακάλυψαν οι σύζυγοι , βιολόγος Ancel Keys και χημικός Margaret Keys. Ο Ancel Keys ανακάλυψε ότι οι φτωχές ιταλικές κοινότητες ζούσαν πιο υγιείς από τους πλούσιους νέους Υόρκης και διεξήγαγαν μελέτη σχετικά με τη διατροφή τους. Διαπίστωσε ότι η διαφορά στις δύο ομάδες ήταν αυτό που έτρωγαν και πως τα τρόφιμα επηρέασαν την υγεία τους, ιδίως την καρδιαγγειακή υγεία. Έκτοτε, οι διατροφολόγοι έχουν χρησιμοποιήσει την έρευνα του Keys για να προσδιορίσουν ότι η μεσογειακή διατροφή είναι ένας υγιής τρόπος διατροφής.

Μια «διατροφή» με την πραγματική έννοια της λέξης, αυτός ο τρόπος φαγητού αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι έτρωγαν στην Ελλάδα και την Ιταλία και έκτοτε έχει επεκταθεί σε άλλες χώρες της Μεσογείου. Δίνει έμφαση στο ελαιόλαδο, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια και τους ξηρούς καρπούς, ενθαρρύνει τα ψάρια και τα θαλασσινά και συνιστά κρασί με μέτρο.

Τι κάνει τη Μεσογειακή Διατροφή ξεχωριστή;

Ενώ η λέξη “δίαιτα” έχει ως αποτέλεσμα ένα βραχυπρόθεσμο, πολύ περιοριστικό σχήμα διατροφής που προορίζεται να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος, ο πραγματικός ορισμός του είναι απλά οι τύποι τροφίμων που τρώμε. Η μεσογειακή διατροφή παραμένει πιστή σε αυτό το νόημα, σκιαγραφώντας μια ποικίλη λίστα τροφίμων, δημιουργώντας μια μη περιοριστική, ευέλικτη διατροφή που προσαρμόζεται στις προσωπικές προτιμήσεις. Στόχος του είναι να δημιουργήσει έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, να μην χάσει κιλά σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στην πραγματικότητα, η μεσογειακή διατροφή κατατάχθηκε ως η νούμερο ένα δίαιτα συνολικά το 2019 από την US News and World Report για την ευαισθησία και τα οφέλη της για την υγεία. Επιπλέον, η μεσογειακή διατροφή έχει υποστηριχθεί από πολλές μελέτες και έχει αποδειχθεί ότι προάγει πολλά οφέλη για την υγεία. Μια ξεχωριστή πτυχή αυτής της διατροφής είναι ότι ενθαρρύνει επίσης έναν «μεσογειακό τρόπο ζωής», ο οποίος περιλαμβάνει την ανταλλαγή γευμάτων, την άσκηση και γενικά την απόλαυση της ζωής.

Τρώγοντας τη μεσογειακή διατροφή

Λόγω της φύσης αυτής της διατροφής, οι συστάσεις είναι κάπως ευρείες, προσφέροντας κατηγορίες τροφίμων και πόσο συχνά πρέπει να καταναλώνονται.

Σε καθημερινή βάση

  • Φρέσκα λαχανικά και φρούτα
  • Ολόκληροι κόκκοι, ξηροί καρποί και σπόροι
  • Βότανα και μπαχαρικά, συμπεριλαμβανομένου του σκόρδου
  • Υγιή λίπη , όπως έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, αβοκάντο και ελιές

Λίγες φορές την εβδομάδα

  • Θαλασσινά, πουλερικά και αυγά
  • Οσπρια
  • Γαλακτοκομικά όπως ελληνικό γιαούρτι και τυρί (σε μέτριες ποσότητες)

Μία φορά  το μήνα

  • κόκκινο κρέας
  • Γλυκα
  • Συστατικά και τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγετε
  • Trans-λιπαρά οξέα
  • ζάχαρη
  • Εξευγενισμένα έλαια
  • Μεταποιημένα κρέατα
  • Επεξεργασμένα τρόφιμα

Οφέλη για την υγεία της Μεσογειακής Διατροφής

Ενώ οι περισσότερες δίαιτες επικεντρώνονται στο να σας βοηθήσουν να χάσετε κιλά, η μεσογειακή διατροφή επικεντρώνεται σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Επειδή τα τρόφιμα είναι αντιφλεγμονώδη και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες, καθώς και βιταμίνες και μέταλλα, η κατανάλωση με αυτόν τον τρόπο έχει πολλά οφέλη για την υγεία.Μελέτες έχουν δείξει ότι η μεσογειακή διατροφή μπορεί να προωθήσει την υγεία της καρδιάς και να βοηθήσει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων  , καθώς και στη μείωση της κακής χοληστερόλης και στην αύξηση της καλής χοληστερόλης  . Έχει αποδειχθεί επίσης ότι ωφελεί τα άτομα με διαβήτη .

Η μεσογειακή διατροφή και η απώλεια βάρους

Η απώλεια βάρους, όπως ίσως γνωρίζετε, έχει να κάνει με πόσες θερμίδες καταναλώνετε σε σχέση με πόσες καίτε μέσω συνηθισμένης δραστηριότητας και άσκησης. Εάν καίτε περισσότερες θερμίδες από ότι παίρνετε, τότε χάνετε βάρος, εάν πάρετε περισσότερες από ό, τι καίτε, αυξάνετε το βάρος.  Ως εκ τούτου, θα πρέπει να είναι σαφές ότι εάν καταναλώνετε περισσότερες θερμίδες στη μεσογειακή διατροφή από ότι καίτε, θα αυξήσετε το βάρος και το αντίστροφο. Έτσι, εάν ο στόχος σας με τη μεσογειακή διατροφή είναι να χάσετε βάρος, φροντίστε να τρώτε λιγότερες θερμίδες από ό, τι καίτε, διατηρώντας παράλληλα μια υγιεινή διατροφή. Αλλά αν ο στόχος σας είναι να απολαύσετε μια θρεπτική και νόστιμη διατροφή, δίνοντας έμφαση σε φυτικά τρόφιμα και υγιή λίπη, τότε η μεσογειακή διατροφή θα σας εξυπηρετήσει καλά.

Share :

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Περισσότερες Συνταγές

Scroll to Top